Riassunto analitico
L’ India gioca un ruolo sempre più importante tra le economie di mercato emergenti, accelerando il suo tasso di crescita economica e contribuendo sempre più alla economia globale. Il processo di liberalizzazione economica iniziato alla fine degli anni Settanta ha guidato il paese verso il progresso economico e ha intensificato il commercio estero e gli investimenti. Attraverso un’analisi PESTEL è possibile risalire ai fattori che hanno contribuito ad aumentare il livello di attrattività del paese nel corso del tempo. L’India si impegna per la stabilità politica e la democrazia, che però sono ancora messe alla prova da corruzione, divisione politica, razzismo e criticismo e anche per creare un ambiente più favorevole per il business. La società indiana è gerarchica ed è caratterizzata da diversità etniche, linguistiche, regionali, economiche e religiose. Il paese prosegue verso un avanzamento industriale e tecnologico, senza perdere di vista il fattore ambientale della sostenibilità. Negli ultimi anni il paese si è impegnato per facilitare il business e gli affari, anche dal punto di vista legale, prediligendo semplificazione e digitalizzazione. Questo impegno si riflette in un aumento del livello di facilità di fare impresa in India, come prerogativa della campagna “Make in India”, la quale ha introdotto una revisione semplificata di tutti i processi e le procedure contando su nuovi processi, nuova infrastruttura, nuovi settori economici e nuova mentalità, e tutto ciò ha contribuito ad attrarre investitori esteri. La campagna si prefigge di raggiungere specifici livelli di crescita nel settore manifatturiero, di creare posti di lavoro e aumentare il flusso di investimenti diretti esteri in entrata entro il 2022. L’iniziativa “Access India” rientra in questo programma e ha lo scopo di promuovere le relazioni economiche tra Italia e India e di supportare le piccole-medie imprese italiane nel processo di entrata e stabilizzazione nel mercato indiano. Avere accesso a questo mercato può essere complicato, considerando fattori quali diversità, varietà, normative e barriere all’entrata; pertanto è consigliabile affidarsi ad un supporto professionale, meglio se locale. Questo mercato necessita di un’analisi profonda, di adattamento, di prudenza. Nella scelta della migliore modalità di entrata per questo mercato, le barriere all’entrata e il tipo di business giocano un ruolo fondamentale. Infine il paese ha raggiunto un progresso notevole fino all’insorgenza della pandemia causata da coronavirus. La pandemia ha rallentato lo sviluppo economico e perturbato il commercio e gli investimenti. Per fronteggiarla, il primo ministro Modi si avvale di un pacchetto di aiuti economici a varie categorie e attività e propaga la sua visione futura di un paese autosufficiente.
|
Abstract
India has been capturing attention among the emerging market economies since the country started growing at an unprecedented rate. The process of economic liberalization has played an important role in boosting the economic progress in the country starting from 1976, with the result of enhancing foreign trade and foreign direct investment. A detailed PESTEL analysis enables to evaluate the Indian business environment and to detect the several factors that have contributed to increase the attractiveness of the country over time. India commits on political stability, democracy and diversity, trying to cope with corruption, political division, racialism and criticism and moving steadily in a pro-business direction. India has become the 7th largest economy in the world with the potential of becoming a US$5 trillion economy by 2025. India is a hierarchical society, where diversities of ethnic, linguistic, regional, economic, religious, class, and caste groups crosscut society. India is aggressively working towards establishing itself as a leader in industrialization and technological development. “Going green” is a relevant issue in India in favour of environmental protection and sustainable development. India has made tremendous progress recently in order to facilitate starting a business in the country on the legal point of view, moving towards digitization and simplification. One of the greatest merit of the governmental pro-business measures is the increase of the “ease of doing business” in India: the“Make in India” campaign represents an ambitious program of regulatory reforms aimed at making it easier to do business in India, a great deal of effort to create a more business-friendly environment, a comprehensive and unprecedented overhaul of outdated processes and policies, supported by infrastructural development and reflecting a complete change of the Government’s mindset. The improved business processes and procedures open up new avenues of opportunities and create confidence among entrepreneurs, with the result of increasing FDI flows into the country. The program is acknowledged the merit of generating progress and supporting the attempt of easing doing business in India, despite also some demerits and challenges.. The Access India Initiative (AII) falls within the program Make in India and it is a strategic program to promote economic relations between India and Italy, intending to support Italian companies in getting access to the Indian market. Many foreign companies are eyeing opportunities in India but getting access to this market can be complicated, considering factors like variety, diversity, policies and entry barriers; for this reason it is advisable to entrust professional guidance, knowledge and support- better if local. Several barriers to entry can limit or discourage the accessibility of this market. The suitable entry mode for India depends on the type of business, the type of company, the costs and the risks that a specific investor can bear, the resources needed, the limits and the restrictions imposed by the Government considering foreign trade and foreign direct investment policies.
Finally, India has been constantly progressing till the outbreak of the pandemic caused by coronavirus that has plunged the world into economic crisis and its impact on the Indian economy is huge because of its major vulnerability, resulting in an unprecedented disruption to trade and FDIs. In order to fight Covid-19 pandemic, Prime Minister of India has recently announced the “Self-reliant India campaign”, a special economic and comprehensive package and initiatives supposed to provide support and to propagate the vision of a future self-reliant India.
|