Riassunto analitico
Solo recentemente le aziende hanno iniziato a considerare la Responsabilità sociale d'impresa come quello strumento comunicativo strategico che gli permette di creare e modificare la loro immagine e reputazione, così come creare fiducia e legittimità tra gli stakeholders. Allo stesso tempo, il cambiamento climatico e le sue conseguenze hanno spinto le aziende a soffermarsi sul concetto di sostenibilità e cosa questo comporta in termini di guadagni di breve e lungo termine. In particolare, il settore dell’high-tech è stato fortemente oggetto di critiche in quanto non sufficientemente sostenibile per via di problemi come l’e-waste, il consumo di acqua e energia, emissioni di CO2, etc. Di conseguenza, la qui presente tesi mira ad analizzare le scelte lessicali presenti nei rapporti di sostenibilità pubblicati da sei aziende dell’high-tech, accennando allo stesso tempo alcune scelte lessicali che si riferiscono al concetto di sostenibilità.
|
Abstract
Only recently, companies have started to see Corporate Social Responsibility reporting as a strategic communication business practice that can help them create and manage their image and reputation, as well as building trust and legitimacy among stakeholders. At the same time, climate change and its consequences has prompted companies to be more mindful about sustainability and what that entails in terms of short-term and long-term gains. In particular, the high-tech industry is one of those sectors that has been criticised for not being sustainable enough, because of problems such as e-waste, water and energy consumption, CO2 emissions, etc.
Consequently, the current dissertation aims at investigating CSR lexical choices operated by six tech companies, mentioning at the same time some linguistic choices that deal with the concept of sustainability. Finally, a survey on a small group of respondents was conducted to investigate people’s perceptions on companies’ image, countries’ efforts on fighting climate change and their knowledge about eco-labels.
|