Riassunto analitico
In un ambiente globalizzato in cui le aziende devono far fronte a cicli di vita dei prodotti più brevi, all' aumento dei costi di innovazione e a una maggiore concorrenza, la open innovation è considerata la chiave per sbloccare nuove fonti di vantaggio competitivo. Questo tipo di innovazione emerge dalla collaborazione tra l'azienda e attori esterni. La co-creazione di valore è l'effetto dell'implementazione dell'open innovation. Come punto di partenza, questa tesi presenta il background teorico sull'open innovation, presentando sia le strategie che le pratiche legate a questo fenomeno. La seconda parte fornisce un'analisi del fenomeno, attraverso l’analisi dei principali dati sulla open innovation, a livello globale e nazionale. La parte successiva presenta l'indagine sull'applicazione della open innovation, attraverso un'analisi di un caso di studio di un'azienda italiana: Smeg Spa. I dati sono raccolti e analizzati attraverso un'analisi qualitativa dei processi di innovazione. Sulla base dei dati raccolti, viene identificato l'approccio strategico dell'azienda all'innovazione e quali sono le principali pratiche di open innovation utilizzate dall'azienda.
|
Abstract
In a highly globalised environment where the companies have to face shorter product life cycles, rising costs of innovation and greater competition, the open innovation is considered the key to unlock new sources of competitive advantage. This innovation paradigm emerges from the collaboration between the company and external actors. Value co-creation is the effect of open innovation orientation of a company. As a point of departure, this thesis will present the theoretical background about open innovation, presenting both the strategies and practices linked to this phenomenon. The part two provides a phenomenon analysis, with the review of the main data about open innovation, at the global and domestic level. The next part provides the investigation on the open innovation application, through an evidence-base analysis of a case study of an Italian company: Smeg Spa. The data are collected and analysed through a qualitative analysis of the innovation processes. Based on collected data, it is identified the company’s strategic approach to innovation and which are the main practices, of open innovation, used by the company.
|