Riassunto analitico
L'elaborato verte sull'analisi dei bilanci sociali di nove aziende del settore automobilistico, con sedi situate rispettivamente negli Stati-Uniti, in Italia e in Cina. Possiamo infatti affermare che ciascuno di questi paesi rappresenta un diverso stadio di sviluppo della cultura della Responsabilità Sociale di Impresa (RSI): gli Stati-Uniti possono essere definiti come "early comers" nella tradizione della RSI, l'Italia e la Cina invece come "late comers". Le nove aziende selezionate per l’analisi sono rispettivamente Ford, General Motors e Tesla per gli Stati-Uniti; Fiat-Chrysler Stellantis, Lamborghini e Ferrari per l’Italia; Saic Motor, Lynk & Co, Donfeng Motor Group Company per la Cina. Per ciascuna delle aziende appena elencate è stato poi scelto il bilancio sociale più recente, per un totale di nove testi (a seguire l’elenco), che sono stati analizzati da un punto di vista linguistico e contenutistico: Integrated Sustainability and Financial Report 2022 “Helping Build a Better World” di Ford, 2021 Sustainability Report “Everybody in” per General Motors, Impact Report 2021 di Tesla, 2021 Corporate Social Responsibility Report per il gruppo Fiat-Chrysler Stellantis, 2020 Environmental Statement di Lamborghini, Sustainability Report 2021 per Ferrari, 2022 Corporate Responsibility Report per Saic Motor, 2021 Sustainability Report di Lynk & Co e CSR Responsibility Report “2020 Environmental, Social and Governance Report” per Donfeng Motor Group Company. I testi contenuti nei bilanci sono stati successivamente raggruppati in tre diversi corpora, uno per paese, e analizzati per mezzo della linguistica dei corpora. Liste di frequenza di item lessicali (wordlists), concordanze (concordances) e collocazioni (collocations) sono gli strumenti principali utilizzati per raccogliere dati significativi sulle aziende del settore automobilistico. Più precisamente, le liste di frequenza sono state decisive per l'individuazione dei temi più salienti della RSI; le concordanze sono invece state prese in considerazione per analizzare l'approccio delle aziende verso suddetti temi; infine, le collocazioni hanno permesso di ricavare alcuni esempi della fraseologia impiegata nei bilanci sociali aziendali per illustrare al pubblico le attività intraprese nella sfera della Responsabilità Sociale. L'analisi linguistica dei testi dei bilanci sociali ci ha quindi permesso di identificare i diversi approcci delle aziende, e anche dei paesi in cui queste sono situate, relativamente al tema della RSI e ci ha inoltre consentito di mostrare come comunicano il loro impegno sostenibile ai lettori.
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Abstract
This work aims at analysing the Corporate Social Responsibility (CSR) Reports of nine car-manufacturing companies, having their headquarters in three different countries, i.e. the USA, Italy and China. Each of these countries is in fact representative of a different stage of development of the CSR culture: the USA can be considered as an "early comer" country in the CSR tradition, while Italy and China are rather “late-comer” countries.
The companies that have been selected for the analysis, three for each country, are Ford, General Motors and Tesla for the USA; Fiat-Chrysler Stellantis, Lamborghini and Ferrari for Italy; Saic Motor, Lynk & Co, Donfeng Motor Group Company for China.
As far as the CSR Reports are concerned, the most recent corporate annual reports have been collected so as to carry out the linguistic examination of the texts.
In particular, we chose Integrated Sustainability and Financial Report 2022 “Helping Build a Better World” for Ford, General Motors’ 2021 Sustainability Report “Everybody in”, Tesla’s Impact Report 2021, 2021 Corporate Social Responsibility Report for Fiat-Chrysler Stellantis, Lamborghini’s 2020 Environmental Statement, Ferrari’s Sustainability Report 2021, 2022 Corporate Responsibility Report for Saic Motor, Lynk & Co 2021 Sustainability Report and CSR Responsibility Report “2020 Environmental, Social and Governance Report” for Donfeng Motor Group Company.
The texts contained in the given reports were grouped in three corpora, one per country, and examined by means of corpus linguistics. In addition, for the purposes of the investigation, wordlists, concordances and collocations are the main tools that have been used to collect relevant findings about the companies. More specifically, wordlists were employed to detect the most salient CSR issues addressed by the selected firms; concordances were instead taken into consideration to examine the attitude of the firms towards these issues and their relevance in the corporate social engagement; collocations, on the other hand, provided us with some insights into the phraseology employed in the CSR Reports to describe socially responsible activities to the audience.
Therefore, the linguistic examination of the texts contained in the CSR Reports allowed us to identify the different approaches of the companies, and by extension of their countries of origins, towards CSR's topics as well as to show how they convey their social and environmental engagement to their stakeholders.
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