Riassunto analitico
This thesis aims to close the gap in theory about Soft skills notion in the todays new way of working. In particular it studies the importance of Soft skills in Smart workers compared to Traditional workers. The first part of the study analyses the concept of Soft skills in particular the soft skills that are needed in the todays workplace. Then it studies how is it possible to measure the presence of these skills in an employee and how companies can teach them to create an added value. The second part of the thesis is aimed to understand the todays concept of Digital working and which Soft skills are mostly required by employers for a digital position. Consequently, the paper analyses the relationships between Digital workers' Soft skills and their wellbeing. The final part of the dissertation means to answer to the following questions: whether Soft skills are important in all occupations, if there is any significant differences in terms of soft skills requirements, perception of training needs and training opportunities as well as of psychological wellbeing between Smart or Traditional type of working. To answer these research questions an empirical analysis is performed on secondary data coming from the European Working Conditions Survey (EWCS), developed by the European Foundation for the Improvement of Living and Working Condition. This thesis is considering the last available edition (6th) produced in 2015. In this edition, Eurofound interviewed nearly 44,000 workers in 35 countries, but we only consider those workers who are employed by a company. The questions of the survey regard a broad range of issues, including work organization and well-being, and several of them can be used as proxies of the concepts of soft skills and digital work.
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Abstract
Lo scopo di questa tesi è di chiudere il divario presente nella letteratura riguardante la nozione di Soft Skill nel contesto lavorativo corrente. In particolare, lo studio analizza l’importanza che le Soft Skills rivestono per i lavoratori Digital paragonati a quelli tradizionali.
La prima parte della tesi analizza il concetto di Soft Skill ed in particolare quali siano richieste nel mondo del lavoro attuale. Di seguito, lo studio si sposta su come sia possibile misurare la presenza di queste skill in un lavoratore e come possano le organizzazioni aiutare a formarle per creare valore aggiunto.
La seconda parte della tesi punta a chiarire il concetto odierno di lavoro Digital e quali Soft Skill siano maggiormente richieste dalle organizzazioni per ricoprire posizioni di questo tipo. Conseguentemente, la relazione tra le Soft skills dei lavoratori Digital ed il loro benessere è analizzata.
La parte finale della tesi punta infine a rispondere alle seguenti domande: le Soft Skill sono importanti per tutte le mansioni? Ci sono differenze significative nelle Soft skills richieste, o nel modo in cui la formazione relativa ad esse venga offerta o percepita come un bisogno tra i lavoratori Digital e quelli tradizionali? Come l’essere lavoratore Digital piuttosto che tradizionale influenza il benessere del lavoratore?
Per rispondere a queste domande è stata fatta un analisi empirica su dati secondari forniti dallo Studio Europeo sulle Condizioni di Lavoro (EWCS), sviluppato dalla Fondazione Europea per lo Sviluppo delle Condizioni di Vita e Lavorative. Questa tesi considera l’ultima edizione disponibile (la sesta) prodotta nel 2015. In quest’edizione, Eurofound ha intervistato quasi 44'000 lavoratori di 35 paesi, sebbene in questa tesi verranno solo considerati i lavoratori che sono impiegati presso un’organizzazione. Le domande del questionario riguardano svariate tematiche, incluse quelle dell’organizzazione del lavoro e del benessere personale, molte di esse possono essere utilizzate come proxy del concetto di Soft Skill e lavoro Digital.
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