Riassunto analitico
Globalization has forever changed the international business scenario; corporations have become global structures in which people from different cultures and social backgrounds com-municate from anywhere in anytime with any device. In this new unique and international mar-ket, a common code of communication is used by people within multinational corporations, spe-cifically a lingua franca. Nowadays, due to its growing importance, English has achieved the status of lingua franca in this international business environment. Due to globalization, multinational corporations have become more and more competitive and new strategies for selling products have been developed. The dynamic and complex concept of the Country-of-Origin Effect has been used as a competitive advantage by corporations since 1965. The competitiveness of the globalized world has increased the importance of this strategic tool and multinational corporations have to beware of counterfeited and non-original products in order to avoid consumers’ discontent. The advent of the World Wide Web and the new technologies have favoured the usage of corporate websites as fundamental tools for corporations in order to enhance the Country-of-Origin Effect and promote a positive corporate image. These tools are means for communicating both internally and externally. In this way, corporations are able to be competitive in an easier and quicker way and they can save money. In this dissertation, after having provided the theoretical background for my analysis, I will analyse and compare the Italian and English versions of an Italian corporate website. My purpose is to find out the strategies used by the Italian corporation in order to promote ‘Made in Italy’ in the luxury fashion industry. The analysis is based especially on the dimensions and strategies of the Country-of-Origin Effect in order to find out whether and to what extent the language used in the corporate website aims at promoting a positive image of the corporation and convincing potential consumers to buy its products.
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Abstract
La globalizzazione ha cambiato per sempre lo scenario economico internazionale; le aziende si sono trasformate strutture globalizzate nelle quali le persone provenienti da culture realtà socio-culturali diverse interagiscono da qualsiasi parte in qualsiasi momento e con qualsiasi mezzo. In questo nuovo mercato unico e internazionale, un codice comunicativo comune è utilizzato internamente alle aziende multinazionali. Ad oggi, data la sua importanza, l’inglese ha raggiunto lo status di lingua franca nel campo aziendale internazionale.
Le aziende multinazionali sono diventate sempre più competitive per colpa della globalizzazione e nuove strategie di vendita sono state sviluppate. L’effetto paese d’origine è un concetto complesso e in costante cambiamento che sin dal 1965 è stato usato dalle aziende come un vantaggio competitivo. La competitività di questo mondo globalizzato ha aumentato l’importanza data a questo strumento strategico e le multinazionali devono prestare attenzione alla contraffazione e ai prodotti fasulli per evitare eventuali insoddisfazioni da parte dei clienti.
Lo sviluppo del World Wide Web e le nuove tecnologie hanno favorito l’uso dei siti web da parte delle aziende che possono usare questi strumenti per potenziare l’effetto paese d’origine e promuovere un’immagine positiva dell’azienda. I siti web aziendali sono di fatto degli strumenti che permettono un’efficace comunicazione interna ed esterna, e permettono di comunicare con tutto il mondo. In questo modo, le aziende possono essere competitive in modo più facile e veloce, e possono risparmiare sui costi di comunicazione.
Nell’arco di questa tesi, dopo un’introduzione teorica, analizzerò i dati della versione italiana ed inglese di un sito web aziendale. Il mio obiettivo sarà di individuare le strategie usate da un’azienda italiana per promuovere il ‘Made in Italy’ nel settore della moda di lusso. L’analisi sarà specialmente basata sulle dimensioni e le strategie dell’effetto paese d’origine, per verificare se e come il linguaggio usato nel suddetto sito web aziendale promuova un’immagine positiva dell’azienda e possa convincere potenziali consumatori a comprare i prodotti dell’azienda stessa.
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