Riassunto analitico
Internet has profoundly changed many aspects of contemporary society, shaping many of its habits and greatly altering user preferences. Nowadays, in fact, with an Internet connection and a suitable device, one can take advantage of the countless potentialities and functionalities offered by the network. In particular, this dissertation aims to analyse and discuss what effects the net, but especially new communication channels such as social media, have had and are having on human life and how preferences and attitudes are rapidly adapting to the new digital tools available. Thus, starting from the analysis of the phenomenon of word of mouth, which is ancient as it is still effective, the focus will be on what are the main innovations introduced in recent times into commercial sectors, such as e-commerce, namely the exchange of goods and services carried out by exploiting the web. More precisely, special emphasis will be placed on a relatively recent and continuously evolving phenomenon, namely Influencer Marketing, which has now become one of the key tools for companies aspiring to remain active in today's highly dynamic and fiercely competitive business landscape. Specifically, it will be discussed how the Covid-19 pandemic that has characterized the past two years at the international level have greatly accelerated the digital revolution, which was already partially underway by larger companies. To grasp the relevance and the potential of this new tool in the hands of companies, two examples of Italian influencers have been selected, namely Clio Make Up and Estetista Cinica. Although the two women are active in different but nevertheless complementary fields, namely make-up and cosmetics, it will be shown how many of the choices they make are similar in their nature and goals. Creating a community made up of engaged, interested, and active people, developing a stable and strong brand identity, and a loyal, honest, and direct communication are some of the similarities between the two influencers, who on the strength of these elements have managed to emerge, albeit in different ways and at different times, in the Italian marketplace of social media. Based on the relevance that these new digital tools are holding in contemporary society, concluding the dissertation will be an analysis of what the possible evolutions might be in a time of recovery from the restrictions and crises resulting from the Covid-19 pandemic. In particular, a combination of different tools, both digital and non-digital, as well as an online and offline co-presence for the main figures currently engaged in social media, will be the main insights, discussed at the conclusion of this dissertation.
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Abstract
Nel corso degli ultimi anni Internet ha cambiato profondamente molti aspetti della società contemporanea, plasmandone molte delle abitudini e modificando notevolmente le scelte degli utenti. Al giorno d'oggi, infatti, disponendo di una connessione a Internet e di un dispositivo idoneo, si ha la possibilità di sfruttare le innumerevoli potenzialità e funzionalità offerte dalla rete. In particolare, questo lavoro di tesi si propone di analizzare e discutere quali effetti la rete, ma soprattutto i nuovi canali di comunicazione quali i social media, hanno esercitato e stanno esercitando sulla quotidianità degli esseri umani e come le loro preferenze e attitudini si stiano rapidamente adattando ai nuovi strumenti digitali disponibili. Pertanto, partendo dall'analisi del fenomeno del passaparola, tanto antico quanto ancora efficace, ci si concentrerà su quelle che sono le principali innovazioni introdotte in tempi recenti nei settori commerciali, come ad esempio l'e-commerce, ovvero lo scambio di beni e servizi effettuato sfruttando le potenzialità del web. Più precisamente, si porrà l'accento su un fenomeno piuttosto recente e in continua evoluzione, ossia l'Influencer Marketing, che è attualmente diventato uno degli strumenti chiave per le aziende che aspirano a rimanere operative nel panorama commerciale odierno, estremamente dinamico e aspramente competitivo. In particolare, si discuterà su come la pandemia legata al Covid-19, che ha caratterizzato gli ultimi due anni a livello internazionale, abbia accelerato notevolmente la rivoluzione digitale, in parte già avviata dalle aziende di maggiori dimensioni. Per cogliere al meglio la rilevanza e le potenzialità di questo nuovo strumento a disposizione delle aziende, si sono scelti due esempi di influencer italiane, ovvero Clio Make-up ed Estetista Cinica. Sebbene le due donne operino in ambiti diversi ma complementari, ovvero il make-up e la cosmesi, verrà mostrato come molte delle scelte che hanno adottato presentino analogie di natura e di obiettivi. La creazione di una community coinvolta, interessata e attiva, lo sviluppo di una brand identity stabile e forte, nonché una comunicazione leale, onesta e diretta sono alcune delle affinità tra le due influencer che, in virtù di questi elementi, sono riuscite a emergere, seppur in modi e tempi diversi, nel mercato italiano dei social media. Alla luce della rilevanza che questi nuovi strumenti digitali rivestono nella società contemporanea, la presente tesi si concluderà con un'analisi di quali potrebbero essere le possibili evoluzioni in un contesto di ripresa dalle restrizioni e dalle crisi derivanti dalla pandemia da Covid 19. Una combinazione di strumenti diversificati, sia digitali che no, e una compresenza online e offline delle principali figure attualmente attive nei social media, costituiranno le principali riflessioni che verranno esposte ed esaminate al termine di questo lavoro di tesi.
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