Riassunto analitico
Being the design process of a new sport motorcycle faster and faster due to economic reasons, it is compulsory nowadays to find a reliable and rapid way to test and understand the results of the final design stage. Thanks to a Matlab implementation, an adequate methodology has been developed to tackle this problem, using all the sensors on the motorcycle and retrieving valuable data to understand the usage profile better. The object of this work is the analysis and reconstruction of a motorcycle's trajectory through different sensors and methodologies, not only to classify the road type but also to calculate some performance indexes, thanks to said classification and others like the ‘‘riding phase’’. Particularly, using the GPS and/or the IMU platform, it has been possible to retrieve the trajectory of the motorcycle (offline) and to analyze the different types of usage modes, depending on speed, roll angle and turn identification, to collect valuable data for the improvement of future prototypes and reliability analysis. Another aim of this work is further to study the best combination of sensors and equations to reliably obtain all the necessary information for the given task at hand, being road or circuit analysis. The set of available sensors and the strategy used to elaborate the data to identify customer usage profiles of sport motorcycles are presented. Then different software and methodologies are compared and used to obtain the best set of indexes for the analysis.
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Abstract
Essendo il processo di progettazione di una nuova moto sportiva sempre più veloce per motivi economici, oggigiorno è obbligatorio trovare un modo affidabile e rapido per testare e comprendere i risultati della fase di progettazione finale. Grazie ad un'implementazione Matlab, è stata sviluppata una metodologia adeguata per affrontare questo problema, utilizzando tutti i sensori sulla moto e recuperando dati utili per comprendere meglio il profilo di utilizzo.
L'oggetto di questo lavoro è l'analisi e la ricostruzione della traiettoria di una moto attraverso l'utilizzo di diversi sensori e metodologie, non solo per classificare il tipo di strada ma anche per calcolare alcuni indici di prestazione, grazie a detta classificazione e altre come le ''riding fase''.
In particolare, utilizzando il GPS e/o la piattaforma IMU, è stato possibile recuperare la traiettoria della moto (offline) e analizzare i diversi tipi di modalità di utilizzo, a seconda della velocità, dell'angolo di rollio e dell'identificazione delle curve, per raccogliere dati utili per il miglioramento di futuri prototipi e analisi di affidabilità.
Un altro scopo di questo lavoro è studiare ulteriormente la migliore combinazione di sensori ed equazioni per ottenere in modo affidabile tutte le informazioni necessarie per il compito da svolgere, che sia l'analisi di strade o circuiti.
Viene presentato il set di sensori disponibili e la strategia utilizzata per elaborare i dati per identificare i profili di utilizzo dei clienti delle moto sportive. Successivamente software e metodologie differenti vengono confrontati e utilizzati per ottenere il miglior set di indici per l'analisi.
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