Riassunto analitico
The inbound open innovation paradigm describes important flows of external knowledge that spread into the organization and which turn into projects implemented in co-operation with external partners. The present study addresses the issue of Inbound open innovation at the individual level, investigating wheather such practices that involve employees are beneficial for the automotive company in terms of higher employee’s innovative performance. The aim is to study wheather employees that get in contact with external sources of knowledge and recognize its value actually produce and implement more and better ideas. The study is divided into two areas: a first, explorative stage with qualitative interviews and a second stage of empirirc analysis based on data collected through a survey. The main motives that lead to open innovation include above all spotting new opportunities, trends and technologies in the market that will boost the company's innovation strategies. By involving employees in such activities, the compnay can enhance its innovative performance: employees will bring novel ideas and develop new projects for improving products and services. Nevertheless, it is necessary to keep long term relations with external partners, as well as creating the right organizational climate for such activities to be beneficial in terms of performance, overcoming internal resistance. Automotive companies should therefore let its employees contaminate with the external environment and create the right internal conditions for this to happen, in order to catch and create disrupting opportunities.
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Abstract
Il paradigma dell'innovazione aperta inbound descrive importanti flussi di conoscenza esterna che si diffondono nell'organizzazione e che si trasformano in progetti attuati in collaborazione con partner esterni. Il presente studio affronta il tema dell'innovazione aperta a livello individuale, studiando tali pratiche che coinvolgono i dipendenti per capire se siano vantaggiose per l'azienda automobilistica in termini di prestazioni innovative dei dipendenti più elevate. L'obiettivo è quello di studiare se i dipendenti che entrano in contatto con fonti esterne di conoscenza e riconoscono il loro valore effettivamente producono e implementano idee migliori. Lo studio è diviso in due aree: una prima fase esplorativa con interviste qualitative e una seconda fase di analisi empirica basata su dati raccolti attraverso un sondaggio. I motivi principali che portano all'innovazione aperta includono soprattutto individuare nuove opportunità, tendenze e tecnologie sul mercato che potenzieranno le strategie di innovazione dell'azienda. Coinvolgendo i dipendenti in tali attività, l’azienda può migliorare le sue prestazioni innovative: i dipendenti porteranno nuove idee e svilupperanno nuovi progetti per migliorare prodotti e servizi. Tuttavia, è necessario mantenere relazioni a lungo termine con i partner esterni, oltre a creare il giusto clima organizzativo affinché tali attività siano benefiche in termini di prestazioni, superando la resistenza interna. Le aziende automobilistiche dovrebbero quindi consentire la “contaminazione”fra i propri dipendenti e l'ambiente esterno, creando le giuste condizioni interne affinché ciò accada, al fine di cogliere e creare opportunità innovative.
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