Riassunto analitico
The objective of this thesis work, in collaboration with an important company of automotive industry, was the analysis and optimization through 3D CFD computational software of an intake line of a high-performance internal combustion engine. In summary, after setting up a model aimed at evaluating the initial performance of the original geometry, I learned, and then implemented, various optimization techniques based on the Adjoint method available in Star-CCM+: in particular, Adjoint Topology Optimization and Adjoint Surface Sensitivity. The main objectives of these optimization campaigns were to reduce pressure drop along the line and ensure uniform supply between outlet sections. Finally, following the conducted experience, I attempted to outline an optimization strategy that could potentially be applied to other components as well.
|
Abstract
L’obiettivo del presente lavoro di tesi, in collaborazione con un’importante azienda del settore automotive, è stato l’analisi e l’ottimizzazione mediante software di calcolo CFD-3D di una linea di aspirazione di un motore a combustione interna altoprestazionale.
In sintesi, dopo aver impostato un modello volto a valutare le prestazioni iniziali della geometria originale, ho appreso, e quindi implementato, le varie tecniche di ottimizzazione che si appoggiano al metodo Adjoint disponibile in Star-CCM+: in particolare l’Adjoint Topology Optimization e l’Adjoint Surface Sensitivity.
Gli obiettivi guida di tali campagne di ottimizzazione sono stati la riduzione della caduta di pressione lungo la linea e l’uniformità di alimentazione tra le sezioni di uscita.
Infine, a seguito dell’esperienza condotta, ho provato a delineare una strategia di ottimizzazione esportabile eventualmente anche su altri componenti.
|