Riassunto analitico
This thesis aims to verify thermo-structurally one of the most crucial components constituting internal combustion engines, the piston: the adjective "crucial" is particularly suitable for the description of this particular engine component since, although it is relatively small in size in comparison to the rest of the engine, it hides a "world" from the engineering point of view and on which both performance and efficiency of the whole internal combustion engine strictly depends to. In particular, the topic proposed with this thesis can be divided into two parts: the first of these concerns the definition of an analytical approach through which it is possible to derive the boundary conditions to be inputted to the thermo-structural simulations concerning internal combustion engine pistons; the second part, on the other hand, concerns the “practical” employment of the analytical considerations deriving from the aforementioned "first part" by applying them to a piston designed for a high-performance motorcycle application.
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Abstract
La tesi in questione si pone l’obiettivo di verificare termo-strutturalmente uno dei componenti più cruciali costituenti i motori a combustione interna, il pistone: l’appellativo “cruciale” è particolarmente adeguato a questo particolare componente siccome esso, sebbene abbia dimensioni relativamente ridotte in confronto al resto del motore, nasconde un “mondo” dal punto di vista ingegneristico e dal quale strettamente dipende l’intera performance ed efficienza del motore a combustione interna.
In particolare, l’argomento proposto come tesi può essere suddiviso in due parti: la prima di queste concerne la definizione di un approccio analitico tramite il quale è possibile ricavare le condizioni al contorno da porre in input alle simulazioni termo-strutturali di pistoni di motori a combustione interna; la seconda parte, invece, riguarda la “messa in pratica” delle considerazioni analitiche derivanti dalla “prima parte” sopracitata applicandole ad un pistone previsto per applicazione motociclistica ad elevate prestazioni.
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