Riassunto analitico
INTRODUZIONE La consultazione telefonica medica (MTC) è diventata una parte integrante della moderna assistenza sanitaria. Alcuni studi mostrano che la qualità clinica della consultazione telefonica medica (MTC) è bassa e è dato sapere circa la qualità della MTC in Italia. Nessuna revisione sistematica è attualmente disponibile per indirizzare la formazione dei sanitari sulla MTC. I moderni sistemi informatici di supporto decisionale (CDSS) potrebbero svolgere un ruolo importante nel migliorare la qualità della MTC ma la loro efficacia non è chiara. L'e-learning, l'integrazione tra programmi educativi e sistemi elettronici interattivi, potrebbe essere utile per formare i sanitari ma poco si sa circa la sua efficacia a confronto con la formazione tradizionale. OBIETTIVI 1) Valutare la qualità clinica della MTC. 2) Revisionare la letteratura sull’efficacia di - CDSS su mortalità e prevenzione della morbilità, - e-learning in confronto con la formazione tradizionale, - interventi formativi utili a migliorare le competenze telefoniche dei sanitari. 3) Testare l'efficacia e la sicurezza di un CDSS per il triage telefonico 4) Studiare le barriere e i facilitatori all'utilizzo dei CDSS. METODI E' stato condotto uno studio trasversale per rilevare la qualità della MTC; una revisione sistematica Cochrane off-topic è stato realizzata al fine di apprendere la metodologia Cochrane; tre revisioni sistematiche (due Cochrane) hanno reperito e combinato i risultati degli studi esistenti sull'efficacia dei CDSS in termini di mortalità e prevenzione della morbilità, di efficacia dell'e-learning a confronto con la formazione tradizionale e circa gli interventi formativi per il miglioramento delle abilità telefoniche dei sanitari; un trial controllato e randomizzato ha valutato l'efficacia e la sicurezza di un CDSS per triage telefonico e un altro studio trasversale ha valutato le barriere e i facilitatori verso l'utilizzo dei CDSS. RISULTATI La qualità clinica della MTC che è bassa perché i medici pongono solo circa il 30% delle domande obbligatorie. L'uso del CDSS non influenza la mortalità ma presenta un effetto significativo sulla prevenzione della morbilità. La revisione sistematica Cochrane off-topic ha mostrato che i due principali farmaci per la sclerosi multipla sono simili in termini di risultati tasso di recidiva, progressione e di risultati radiologici. L'e-learning se confrontato con l'apprendimento tradizionale non migliora i risultati che il paziente trae dall'assistenza né i comportamenti dei sanitari; è possibile che porti ad un miglioramento leggermente minore delle competenze dei sanitari e non aumenti la loro conoscenza. Non abbiamo trovato alcuno studio sugli interventi formativi per migliorare le abilità telefoniche dei sanitari. A causa di problemi tecnici l'RCT che si proponeva di valutare l'efficacia di un CDSS per il triage telefonico non è riuscito a raccogliere risultati affidabili. Sulla base del protocollo di studio su barriere e facilitatori all'uso dei CDSS, è stato condotto da altri ricercatori uno studio utile a progettare un modello per guidare l'adozione dei CDSS. CONCLUSIONI Nonostante il telefono sia uno strumento molto utilizzato, la qualità clinica della MTC in Italia sembra essere bassa. Le prove attualmente disponibili sul modo di affrontare il miglioramento delle abilità telefoniche dei sanitari sono scarse ma l'utilizzo dei CDSS ha dimostrato di essere efficace anche se l'efficacia e la sicurezza di CDSS specifici per la MTC rimangono da testare. Una volta disponibili prove di efficacia su come migliorare, l'e-learning sarà un canale formativo potenzialmente efficace come la formazione tradizionale, anche se può essere leggermente meno efficace nella trasmissione delle competenze.
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Abstract
Background
The ability to consult by telephone has become an integral part of modern healthcare. Safety and legal concerns come from studies showing the clinical quality of medical telephone consultation (MTC) is low. Little is know about the quality of MTC in Italy.
No systematic review is currently available to address specific training of health professionals on MTC. Computerised decision support systems (CDSS) could play a role in improving MTC quality but their effectiveness is not clear, especially when CDSS are applied to telephone triage (clinical cases urgency estimate).
The e-learning, the integration between educational programmes and interactive electronic systems, could be useful to deliver these skills but little is known about its effectiveness in comparison with traditional training.
Objectives
1) To assess the clinical quality of MTC in a high MTC rate service.
2) To systematically review the literature on the efficacy of CDSS on mortality and morbidity prevention, e-learning in comparison with traditional learning, training intervention to improve clinicians telephone skills
3) To test the efficacy and safety of a CDSS for telephone triage in a high MTC rate service
4) To study barriers and facilitators toward the uptake of CDSS
Methods
A cross sectional study detected the MTC quality in a high MTC rate service; an off-topic Cochrane review was performed to learn Cochrane methodology; three systematic reviews (two Cochrane and one non-Cochrane) found and pooled the results of existing studies (estimating their risk of bias) about CDSS efficacy on mortality and morbidity prevention, about e-learning efficacy in comparison with traditional learning and about training intervention for telephone skills improvement; a randomised control trial assessed the efficacy and safety of a CDSS for telephone triage and one more cross sectional study addressed barriers and facilitators towards CDSS uptake.
Main results
The clinical quality of MTC in the study setting was low: doctors asked only about 30% of the obligatory questions.
CDSS use did not affect mortality but a significant effect was detected in the prevention of morbidity, even if selective outcome reporting and publication bias are not excluded.
The off-topic Cochrane systematic review showed the main two drugs for Multiple Sclerosis are similar in terms of relapse rate, progression and imaging outcomes.
E-learning when compared to traditional learning does not improve patient outcomes and health professionals behaviours; it possibly leads to slightly less improvement in health professionals skills but no difference on health professionals knowledge.
We found no evidence about training interventions for improving clinicians telephone communication skills on patient or clinicians outcomes.
Due to technical problems the RCT assessing the efficacy of a CDSS for telephone triage failed to collect reliable results: the CDSS could not be used to a sufficient extent and this resulted in a loss of power and a irreversible imbalance between the study arms.
The protocol about barriers and facilitators of CDSS uptake was performed in a study by the other researchers and they could design a model to guide the adoption of CDSS.
Authors' conclusions
Despite the phone is a very frequently used tool, the clinical quality of the MTC in Italy seems low. The currently available evidence on how to address the improvement of clinicians telephone skills is poor but CDSS proved to be effective even if specific CDSS for the MTC remain to be tested. Once evidence is available on how to improve, e-learning will be a potential cost-effective training way: it seems as effective as traditional training in terms of transmission of knowledge even if potentially little less effective on skills transmission.
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