Riassunto analitico
L’obiettivo del seguente lavoro è quello di analizzare il processo di internazionalizzazione dell’impresa Immergas S.p.A., azienda operante nel settore del riscaldamento, fondata nel 1964. Dopo l’analisi dei mercati emergenti e dei paesi del gruppo BRIC, il lavoro si concentrerà sullo studio del mercato cinese e delle sue particolarità. Le sfide che le imprese europee devono affrontare durante il loro processo di espansione in mercati così diversi sono molteplici: dai problemi di natura geografica, a quelli culturali fino alle pratiche riguardanti la protezione dei diritti d’autore ed i brevetti. L’azienda Immergas ha iniziato il suo processo d’internazionalizzazione attraverso l’export e oggi è presente in più di 45 paesi. Immergas inizia ad esportare i suoi prodotti nel mercato cinese nel 1999 e dal 2005, con una filiale commerciale stabilita a Pechino, “Immergas (Beijing) Heating Equipment Co., Ltd”, si è inserita attivamente nel mercato. Lo studio dei rapporti commerciali tra Italia e Cina aiuteranno a capire come l’impresa emiliana possa aver ottenuto un vantaggio competitivo in questo paese, grazie ad ingenti investimenti in ricerca e sviluppo e all’utilizzo di tecnologie avanzate.
|
Abstract
This thesis aims to analyse the internationalization process of Immergas company, an Italian boiler firm, founded in 1964.
After the analysis of emerging markets and a specific study of BRIC countries, the work is focused on the Chinese market and its peculiarities; the challenges that an European company has to face when entering such a different economy are several: from the geographical problems, to the cross-cultural issues, to the protection of property rights and patents. Moreover the analysis of BRIC countries and the study of new internationalization theories, will help to better understand how to manage this process.
Immergas started its internationalization process exporting its products around Europe and its today active in more than 45 countries. Immergas used to export its products in the Chinese market from 1999 and since 2005 can count on its subsidiary “Immergas (Beijing) Heating Equipment Co., Ltd”, based in Beijing.
The study of internationalization processes in different markets and the analysis of business relationship between Italy and China, will help to understand how Immergas has been able to deal with this country and to gain its competitive advantage in China, thanks also to its investments in research and development and advanced technologies.
|